2020 för Please copy me i ord och minnen

När vi snart stänger lådan om 2020 är det lätt att sätta etiketten Skitår därpå.

Men för mig och min familj (med Evelina, Elis och Ilse) har det på många sätt också varit ett mycket bra år. Om jag ser till våra företag – mitt Please copy me och vårt Rulla vagn – har 2020 varit närmast ett rekordår. Vi och jag tillhör dem som under dessa prövande månader har haft fullt upp och mer därtill. Det är jag är djupt TACKSAM för. 🙏🏻

Här är ett tappert försök att summera 12 månader av 2020, på och utanför jobbet:

Januari

How to write for chatbots

På jobbet:

Utanför jobbet:

  • Vi stylar vårt hem i Sävedalen för försäljning, och skolar in både Ilse och Elis på ny (och samma) förskola. Vabb kommer som ett brev på posten.
  • Jag börjar regelbundet att snacka med en coach som verkligen utmanar och uppmuntrar mig.

Februari

På jobbet:

  • Jag skriver audiotrailer-texter till Storytel (så skoj!), och gör en radda intervjuer för Ernst Rosén.
  • Den första klassen i “UX-writing på svenska” tar examen!

Utanför jobbet:

  • Den 18 februari lämnar vi mörka Sverige för varmare breddgrader (La Cala de Mijas utanför Malaga i Spanien). Vi kombinerar jobb med massa ledigt ihop hela familjen; det blir strandhäng, glass, poolbad och ljumma kvällar i palmträdgården). Livet är enkelt.

Mars

På jobbet:

  • Vi är i Spanien, och det jobb jag gör nu är 100 procent för Rulla vagn, den startup för gravida och småbarnsföräldrar som Evelina och jag driver ihop sedan våren 2016. Vi planerar bland annat för 2 stora event i Stockholm, i juni och september. Så peppade!
  • Jag skriver intervjuer för Chalmers Ventures, och förbereda tre (digitala) undervisningsdagar för Forsbergs skola.

Utanför jobbet:

  • Vi säljer lägenheten hemma i Sverige under början på mars, och är jublande glada!
  • Under vecka 11 färgas himlen från blå till mörk: corona tonar upp sig som ett verkligt hot, och den 12 mars tvingas vi avboka lokalen för Rulla-vagn-eventen i Stockholm.
  • Den 14 mars sätts hela Spanien i hemkarantän, och vi stannar på vårt semesterboende i 7 dagar innan vi flyger hem med sista Sverige-planet den 21 mars. Det är en overklig upplevelse att se hela stranden folktom en solig lördagseftermiddag.

April

På jobbet:

  • Jag startar igång med ny klass (12 deltagare!) i UX-writing på svenska. Oerhört kul!

Utanför jobbet:

  • Vi jobbar hemifrån hemmet i Sävedalen, och det funkar ännu bättre än vi hade trott. Mer tid med familjen, och sporadiska (väl uppstyra) dejter med vänner på lekplatser och trädgårdar.

Maj

Storytelling Ernst Rosen Oskar Hedda MarstrandPå jobbet:

Utanför jobbet:

  • Hemmajobbandet och förskolan för barnen flyter på. Vi besöker nya skolan på Kållandsö 4 måndagar i rad för att Elis ska få lära känna sina nya kompisar och lärare. I samma veva möter vi upp hantverkarna som kommer renovera vårt nya hus i augusti.

Juni

Mattias-Ilse-på-Österlen-Ystad.Saltsjöbad

På jobbet:

  • Jag föreläser om “Så skriver du för folk på Linkedin” för 50 pers i Stjärnsäljarpoddens social-selling-community. Energi, och så många kuliga frågor!
  • Jag gör ytterligare intervjuer för Copyboken. 7, 8 … snart i mål.
  • Jag har ett första snack med Inger Lundin, som kommer att bli redaktör för Copyboken. Dessutom snackar jag med Andreas Gref på Conversionista, och Michael Wahlgren på Pineberry om kommande föreläsningar/utbildningar till hösten. Planering = avgörande.

Utanför jobbet:

  • Halvvägs in i juni rycker vi ut jobbsladden och tar semester i över 7 veckor. Vi åker 2 veckor till Österlen (strålande sol varenda dag).

Juli

På jobbet:

Utanför jobbet:

  • Vi packar/säger hejdå till hemmet i Sävedalen, och går på simskola för Elis i regn och rusk. Den 27 juli går flyttlasset till nya huset på Kållandsö utanför Lidköping. Äntligen! Det visar sig vara ett alldeles utomordentligt klokt nytt steg i livet.

Augusti

På jobbet:

  • Hösten smyger igång med nya Chalmers-intervjuer, utbildningsdag med Sveriges Kommunikatörer, och laddande inför höstens utbildningar (= få folk att ansöka och tacka ja).
  • Jag tar en kaffe med Robert Macli, UX-designer här från Lidköping som gick andra klassen i UX-writing på svenska. Han tipsar om en tidigare butikslokal som står ledig runt hörnet, om Rulla vagn och Please copy me letar efter ett schysst kontor i stan (det gör vi!). Samtidigt hos frisören får Evelina tips om samma lokal, och vi går och kollar in. Perfekt! 24 timmar senare står vi med KM i lokalen, och han säger: “ni kan ta nycklarna direkt, så skriver vi kontrakt senare i veckan.”
  • Jag gör de två avrundande intervjuerna för Copyboken. 9, 10 … i mål!

Utanför jobbet:

  • Barnen börjar på fritids och på förskola, och efter någon vecka börjar Elis i förskoleklass. Vi har 150 meter till skolan på andra sidan vägen. Sicken lyx!
  • Jag börjar träna cross-fit, och har träningsvärken från helvetet. Men den släpper, och det är varierande och kul. Jag har som mål att träna i den formen, kombinerat med löpning, i minst 10 år.
  • Hantverkarna börjar renovera sovrummen på nedervåningen, och det blir riktigt bra med nya färger och slätspont från Norrlands Trä.

September

På jobbet:

  • “Kan du inte göra en intensiv-utbildning i copywriting?” Så frågade en deltagare i en av mina utbildningar. Så jag gjorde slag i saken, och skapade Copydagarna. Jag premiärade dessa med 9 deltagare, som under 2 intensiva dagar finns massa ny kunskap, och sedan skrev, skrev, skrev. Veckan därefter fick de grundlig feedback från moi. Allt digitalt såklart, och det funkade klockrent. Stolt och glad.
  • Samma vecka startar den tredje klassen i UX-writing på svenska, nu med 10 taggade deltagare. Lika roligt varje gång, och aldrig samma sak. Veckorna som följer har dessa writers min fulla uppmärksamhet och hamnar först i kön.

Utanför jobbet:

  • På övervåningen river hantverkarna varenda vägg, och vi planerar för dubbla barnrum, ett soft tv-rum, och ett alldeles nytt badrum med avskild tvättstuga. Vi projektleder det hela, och gör varenda val längs vägen (= nästan ett heltidsarbete i sig).

Oktober

Figma för writers - digital föreläsningPå jobbet:

  • Jag föreläser om UX-writing flera gånger om, bland annat digitalt för hela konsultgänget (50 pers!) på Cygni, och sedan för kommunikatörerna i Komuneco på Röda Kvarn i min nya hemstad Lidköping. Den senare är den andra IRL-föreläsningen under hela året.
  • September-klassen i UX-writing på svenska tar examen, och alles zusammen har 30 kloka gått programmet under året. Så kul, så givande, så smickrande.
  • Ihop med gurun Johan Lindqvist arrangerar jag Figma för writers, en matig 4-timmars-utbildning för writers. Superlyckat, minst sagt.

Utanför jobbet:

  • Hösten rullar på med skola, förskola och noga utvalda lekdejter. Vi trivs verkligen på Kållandsö, och det känns som att saker och ting går åt rätt håll …

November

SEO för writers - digital föreläsning Please copy me

På jobbet:

  • Jag föreläser digitalt på Berghs School of Communication två gånger: första 2 heldagar för erfarna Upgrade-studenterna på Digital Copywriting, och sedan för 25 nystartade studenter på Growth Marketing-programmet.
  • Ihop med Michael Wahlgren på Pineberry ordnar jag SEO för writers, och vi får en ordentlig duvning i det bästa och mest som writers behöver känna till för att skriva optimerat. Senare samma månad lämnar jag plats på den digitala Zoom-scen åt Andreas Gref, som snackar konverteringsoptimering och A/B-testning så det står härliga till.
  • Ihop med redaktören Inger Lundin som bollplank börjar jag på allvar med ryggraden i Copyboken. Vad ska finnas med? Och med vilket upplägg? Barnsligt roligt och lyxigt.

Utanför jobbet:

  • … men så vänder corona uppåt igen, och råden skärps. Vi kryper på allvar in i vårt skal. tack och lov är renoveringen nu i mål, och vi kan njuta/slappa i nya lekrummet, i tv-rummet och i det flång nya badrummet (med badkar).

December

Tråka inte ut din läsare med floskler och plattityderPå jobbet:

  • Sista rycket på många fronter, många bollar som ska hela vägen in i mål. Jag genomför den 8:e heldagen “Skriv bättre copy och content”, och är sedan rätt så färdig.
  • Jag jobbar vidare med ett större projekt för Ernst Rosén, och planerar inför föreläsningar ihop med experter under tidigt 2021. Good times!
  • Jag börjar avsätta fler skrivdagar för Copyboken, läser på nytt igenom transkriberingarna (fantastiskt jobbat, Eva Vall!) och skickar de första avsnittstexterna till redaktören Inger Lundin.

Utanför jobbet:

  • Upploppet. Vi lever livet i en bubbla, där vi bara är familjen. Det är ömsom skönt, omsöm prövande. Med barn “lever” man julen på ett annat sätt; varje morgon kollar vi julkalendern “Mirakel” – och vad Tomte-nissen har gjort för bus i vårt hus under natten.

Under 2021 hoppas jag på/ser jag fram emot:

  • En ljusning i allt, och att ta med det goda ur denna skit-pandemi
  • Spela in och lansera Copypodden (som kommer i augusti – håll ut)
  • Skriva, skapa och släppa Copyboken (den 28 oktober)
  • Leda minst en ny klass i UX-writing på svenska med start i april
  • Fortsätta den uppskattade heldagsutbildningen ihop med Sveriges Kommunikatörer (5 dagar redan inbokade under första halvåret)
  • Lansera en uppfräschad Please-copy-me-sajt; hög tid nu, sajten har sett likadan ut sedan 2012
  • Leda fortsättningskursen för 16 blivande copywriters på Yrgo-utbildningen Art Director & Copywriter i Göteborg
  • Ha en lång semester ihop med Evelina och barnen, förmodligen på skånska stränder med glass och wienerbröd
  • Föreläsa om UX-writing (på engelska) på Nordic.Design i Stockholm i oktober 🤷‍♂️
  • Paketera bästa utbildningen för dig som vill bli bättre på att sälja mer med ord
  • Flamsa och tramsa lite mer