Dina texter är små säljare (gör jobbet ordentligt en gång)

Många företag har en webbplats, men få har en webbplats som verkligen jobbar för dem. Texter som öppnar famnen, förklarar och övertygar — precis som en duktig säljare gör. Och precis som med duktiga säljare kräver texter att tar dig tid att träna dem, och lära dem vad du vill förmedla. Och hur!

Webbplatsen som jobbar när du inte gör det

De flesta ser sin webbplats som ett visitkort. En plats att ha, snarare än en plats som gör skillnad.
Men varje sida, varje mening och varje ord är egentligen en liten säljare. En representant för ditt varumärke, som är ute och ränner på uppdrag dygnet runt.
De står där i mötet mellan dig och besökaren på din sajt, redo att säga hej, förklara och övertyga.

Frågan är bara: vad säger de – och låter det som dig?

Att tänka på sin webbplats som ett skyltfönster hjälper. Folk kommer inte in för att de måste, utan för att något lockar dem.

Så vad ser de när de står där utanför och kikar in? Hur känns det när de trycker upp dörren?
Får de en känsla av vilka du och dina kollegor är, vad företaget tror på, vad som gör ditt varumärke annorlunda? Eller möts de av samma tomma, dötråkiga formuleringar som hos alla andra?

För i så fall händer garanterat något som inte är toppen: de kilar vidare. Inte för att det som ditt företag erbjuder är kasst, utan för att du inte får dem att känna något alls.

Två målgrupper – två dörrar

Många företag försöker prata med alla på samma gång. Kunder, jobbsökande, partners – allt i samma text.
Resultatet är såklart att ingen känner sig träffad.
Lösningen behöver inte vara två olika webbplatser, men däremot två tydliga dörrar:
1) “Vill du jobba med oss?” eller 2) “Har du ett problem, och behöver vår hjälp att lösa det?”
När människor hittar rätt dörr direkt känner de sig sedda. Och då stannar de kvar.

Skriv som du pratar

De flesta företag låter trevligare och mer mänskliga i verkligheten än i sina texter. På sajten blir de plötsligt byråkratiska, fyllda av fraser som “kvalitativ försäljning”, “individen i fokus” och “framtidens lösningar”.
Ingen pratar så. Och ingen vill läsa sånt heller.

Den som istället uttrycker sig enkelt och mänskligt uppfattas (hör och häpna!) inte som mindre professionell, utan tvärtom som mer trygg och trovärdig.
När du skriver: tänk på vem du skriver till, vem du pratar med.
Aldrig “vår målgrupp” och inte “våra följare”.
Du skriver till en människa. En i taget läser det du skriver. Du skriver till någon du kanske skulle kunna ta en kaffe med. Tänk så! Då blir orden varmare och du uttrrycker dig “som du skulle ha sagt det”. Då känns dina texter mer som ett snack och mindre som ett dokument.

Gör jobbet en gång – och gör det ordentligt

Att hitta rätt brand voice, rätt struktur och få orden rätt är ett hantverk (kommer alltid att vara).
Men det är också en investering som fortsätter ge resultat lääänge.
När texterna bär din röst blir allt enklare: rekrytering, försäljning, marknadsföring.

För braiga texter säljer inte bara.
Braiga texter – och nu kommer slutklämmen – bygger relationer, förtroende och framtiden för ditt företag.