Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Vem vinner kampen om Guldäggsboken?


Du är indragen i en strid. På ena sidan: Roger Åberg, som hävdar att det finns ”knappt någon [copywriter] i Sverige som är riktigt bra ”. På andra sidan: du och landets alla reklamskribenter. Yrkesstoltheten och Guldäggsboken står på spel. Och uppdraget är enkelt: föreslå en svensk copywriter som verkligen är ”riktigt bra” och nämn en kampanj som hon eller han har skrivit de senaste tre åren (2006-2008).

Mejla ditt förslag till mattias@akerberg.com eller skriv i kommentarerna (ange fullständigt namn och e-postadress). Alla förslagsgivare är med i utlottningen av Guldäggsboken 2008 (värde 595 exklusive moms).

Redan föreslagna kampanjer
Mikael Ström (Ogilvy) – Delicato
Patrik Spång (Jerlov) – Västtrafik
Anna Qvennerstedt (Forsman & Bodenfors) – Apoteket
Johan Olivero (Forsman & Bodenfors) – Systembolaget
Anna Qvennerstedt (Forsman & Bodenfors) – IQ
Ivan Matanovic (Matago) – RA Internationel "Sometimes the best intentions…"
Ola Byström (Konovalenko) – Weight Watchers "Smalmatskampanj"
Anders Gustavsson (Daddy) – GPTV, Scania, Weight Watchers
Einar Korpus – Reklamiska
Filip Nilsson (Forsman & Bodenfors) – Wasabröd "Byt bröd"
Kalle Håkansson (Lowe Brindfors) – SPP "Dåtidsorientering"

Tävlingen – som genomförs i samarbete med Sveriges Reklamförbund – pågår till och med torsdag klockan 24.00. På fredag vet du om du vunnit boken som visar Sveriges bästa reklam. Och om vi reklamskribenter gått vinnande ur striden. Lycka till!

Läs också
Guldägget 2008: Här är Sveriges bästa reklamfilmer
Guldägget 2008: Här är Sveriges bästa utomhusreklam
Guldägget 2008: Här är Sveriges bästa tidningsannonser



6 svar till “Vem vinner kampen om Guldäggsboken?”

  1. Louise skriver:

    Jag måste nog hålla med om att Anna Qvennerstedt är en av Sveriges bästa copys. Jag är särskilt förtjust i IQ-filmen, "du får pryda att bada näck…" Kanon helt enkelt. Särskilt när den börjar lite glatt, och övergår i en alltmer svart berättelse.

  2. Alexandra Moberg skriver:

    Jag måste nominera Anders Gustavsson på Daddy. Han är outtröttlig gällande idéer och roliga texter. Mycket bra copywriter

  3. Elving skriver:

    Måste nämna två av södra Sveriges (för den delen hela Sveriges) bästa Copywriters som jag haft nöjet att jobba med; Ivan Matanovic och Ola Byström. Båda är frilans numera med stor erfarenhet och väl värda att kolla in.

  4. Mattias skriver:

    Alexandra och Elving: Tack för era bidrag. Nämn också den bästa kampanj som de föreslagna personerna har skrivit under de senaste tre åren.

  5. Dan skriver:

    Jag vill nominera Stefan Gustafsson på DDB för Skoda-kampanjen, särskilt filmen Skoda Greenline.

  6. Linda skriver:

    Håller med om flera av ovanstående, men vill också nominera Kalle Håkansson. Friends och SPP "God morgon, vad sägs om lite dåtidsorientering" 2008: kampanj/view-image.xml?campaign-id=2329&entry-id=2374″ rel=”nofollow”>http://www.resume.se/manadenskampanj/view-image.xml?campaign-id=2329&entry-id=2374

Kommentera