Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Så går det (förmodligen) i Guldägget ikväll

** spoiler alert! **

Ali

** spoiler alert! **

Ikväll torsdag är det högtidlig prisutdelning i världens viktigaste tävling – Guldägget. Hela den svenska reklambranschen (nåja) sammanstrålar på Stockholm Waterfront för att hylla årets mest kreativa kommunikationsbedrifter. Please copy me kan redan nu avslöja hur det (förmodligen) går.

Och det är ni läsare som står för själva avslöjandet, eftersom det hela bygger på era kvalificerade gissningar i Pricka äggen om hur jurygrupperna har valt att fördela de åtråvärda äggen. Då går det (förmodligen) precis så här ikväll:

Direkt
Det ser ut att bli en promenadseger för Milk och deras obekväma kudde för Mio/Cancerfonden. Om någon kan utmana lära det vara AMF Pension:s Meddelande till framtiden signerat Forsman & Bodenfors.

Radio
En jämn kategori, men ändå inget snack om saken: det blir Åkestam Holst som vinner med Pause vs Bad Sound för (såklart) Pause.

Event
Här lär det bli en knivhård kamp mellan Jung von Matt (Getaway Stockholm) och DDB Stockholm (Kungliga Operan/Weekday).

Film
Väldigt mycket talar för att IQ-filmen Fyllehistorier signerad Forsman & Bodenfors går hem med guldet. Men räkna inte bort OMG-katten för ComHem/King.

Interaktivt
Här vinner Jung von Matt ett gyllene ägg för Mini Getaway Stockholm. Om nu inte Rädda barnen/Lowe Brindfors har tur och skicklighet med Livets lotteri.

Integrerat
Fantastiskt jämnt skägg här mellan Lowe Brindfors (Livets lotteri ELLER Prisvärda julgåvor för Rädda Barnen) och Naked Comms (Världens enklaste klamydiatest/RFSU).

Media
Att GyroHSR Scandinavia vinner med Bordellen i Almedalen för Järfälla Tjejjour är en inte alltför vågad gissning.

Pr
Och här lär det bli en riktig tuppkamp mellan Prime PR (Vac From The Sea för Electrolux) och DDB Stockholm (Rolighetsstipendiet/Hastighetslotteriet för Volkswagen).

Produktion
King ser ut som en vinnare i den här kategorin med sin Com Hem-film On Demand – Tv- och filmfavoriter. Men räkna inte bort Kokokaka och deras sajt för Wranger Blue Bell 2010.

Design
Det råder inget tvivel om att hembakat är bäst. IKEA och Forsman & Bodenfors lär få jubla.

Tidningsannonsering
Tror du att DDB Stockholm tar hem det med Papercut-annonsen Här är inte ditt liv? Det är du inte ensam om i så fall.

Utomhus
Att visa Kalle Anka på Stureplan på julafton kan visa sig vara ett genidrag. Det stor sannolikhet vinner Garbergs med Hjälp oss att hålla tittarsiffrorna nere för Stockholms Stadsmission.

Titanägget
Här är det svårgissat som alltid, men den mest väntade vinnaren är Hastighetslotteriet/Rolighetsstipendiet för Volkswagen signerad DDB Stockholm.

Guldskrift
Oddsen på Magnus Jakobsson är just nu 1.00.

***

Men kom ihåg: gissningar är inte sanningar. Allt kan hända. Och det händer ikväll. För snabbaste rapporteringen om vem som vinner Guldägget, följ Please copy me på Twitter.

2 svar till “Så går det (förmodligen) i Guldägget ikväll”

  1. Eric Lindesvärd skriver:

    Jag är inte där men följer förstås det hela på Twitter. Skulle vilja påstå att Guldägget belönar kreativa reklambedrifter — inte kommunikationsbedrifter. Kommunikation är ju det som sker i folks medvetanden som ett resultat av reklamen. Icke desto mindre, Guldägget behövs, pekar ut trender, visar vägar, tar ut svängar, etc. I kontexten svensk kultur om man får tro årets Guldäggskampanj.

    Hoppas det blir roligt. Håller tummarna för Magnus J.

  2. Alqvist skriver:

    OMG Cat + avsändare = Silver. Kreativt eller ett långfinger åt de medtävlande? Döm själva.

Kommentera