SEO för copywriters – 8 saker du behöver göra rätt
Är du copywriter? Då gör du klokt i att få kläm på det här med SEO.
Det finns så mycket kul, spännande och viktigt att lära sig. Nu kör vi!
Är du writer, och vill få med SEO på bästa sätt i dina texter? Var med på föreläsningen “SEO för writers” den 3 november 2020. Michael Wahlgren på Pineberry lär dig om både on-page och off-page, och går igenom de viktigaste analys-verktygen, som till exempel Ahrefs, Sökordsplaneraren och Screaming Frog.
Vad är SEO?
(det här kan du skumma förbi om du redan vet)
SEO står för search engine optimization, alltså sökmotoroptimering. Det är själva arbetet som du gör på en webbplats för att den ska hamna högt upp i sökresultatet på Google (som har mellan 95 och 97 procent av sökmarknaden i Sverige).
Målet med SEO är att fler och rätt människor ska hitta till sin sajt, och blir dina kunder, så att du tjänar mer pengar. Här kan bokstäver bli business.
Skapa innehåll som folk söker efter (och följ upp)
SEO är tämligen enkelt. Du behöver bara ta reda på vad folk söker på, skapa innehåll på din sajt som matchar deras sökningar, få folk att länka till ditt braiga innehåll, och sedan följa upp vad som funkar, så att du kan göra mer av det.
Alltså: Analys, On page, Länkar och Uppföljning. Det är modellen som SEO-byrån Pineberry använder. Få kan sökmotoroptimering i Sverige bättre än dem. Hela dagen har jag var på Webbdagarna Academy-utbildning i Stockholm ledd av Björn Bydén, som är deras Head of SEO. Nu sitter jag på tåget hem till Göteborg, härligt proppmätt på nya kunskaper om sökspindlar, algoritmer, titlar, rich snippets, ankartexter, statuskoder och duplicerat innehåll. Nam nam.
Så skriver du SEO-texter
Det kan lätt bli ordentligt tekniskt det här med SEO. Men lugn. Mycket av det (för dig) invecklade jobbet kan du överlämna till dina webbdesigners och webbutvecklare. Kvar blir det verkligt roliga för dig som skriver. Här är 8 saker som du behöver tänka på och göra rätt:
1. Välj det sökord som du vill nå en pallplats på i det organiska sökresultatet. De första träffarna på Google är köpta annonser (via Google Ads), och sedan kommer de träffar som ger “gratis trafik”. 6 av 10 som söker klickar på den första, andra eller tredje träffen. Ska du ha en chans behöver du alltså hamna där. Sökordet är alltså det eller de ord som folk skriver i sökfältet. Ta till verktyg som Google Suggest, Sökordsplaneraren, Ubersuggest och Ahrefs för att se och analysera vad dina förhoppningsvis blivande kunder söker på (och som gör att de just nu hamnar hos dina konkurrenter). Vad vill de hitta? Matcha det.
2. Kolla in konkurrenterna. Sök på det sökord som du valt (både i personligt sök och i inkognito-fönster). Om andra rankar högre än dig har de gjort ett bättre SEO-jobb. Tough luck. Spana in vilka ord och formuleringar som tagit dem till toppen. Extra viktigt: hur är deras titel, alltså rubriken i sökresultatet, formulerad? Finns själva sökordet med där? Högst troligt.
Läs också: Så skriver du produkttexter (om du vill sälja mycket mer)
3. Skriv din titel, din sidadress (url) och meta description. Allt detta gör du i ditt publiceringsverktyg, till exempel WordPress. Tänk på att:
- Få med ditt sökord i titeln. Skriv max 65-70 tecken, gör den unik, säljande och informativ (inga små krav). Pineberry har ett super-verktyg för detta: Titel & Meta-optimeraren, som förhandsvisar hur du kommer att visas i sökresultatet.
- Låt adressen till din webbplats vara beskrivande, och sökordet ska finnas med också här. Kör på gemener (små bokstäver) och undvik å, ä och ö. Med beskrivande menar jag: www.pleasecopyme.se/skriva-seo istället för www.pleasecopyme.se/?p=123
- Formulera en meta description (beskrivningstext) som kompletterar titeln. Texten bör vara 130-156 tecken lång (helst inte kortare, eftersom Google då fyller ut med text från din sajt). Beskrivningstexten ska också innehålla sökordet, och övertyga läsaren att klicka för att komma till dig.
Läs också: Så skriver du sökmotoroptimerade texter
Okej, det om vad du behöver veta för att skriva för själva sökresultatet. Nu över till vilket SEO-jobb du bör göra på din webbplats.
4. Lägg krutet på H1-rubriken. Det är den största och viktigaste. Och se till att – du gissade rätt – sökordet är med. Hjälp Google och läsaren att förstå vad texten handlar om, genom att ha mellanrubriker som är H2 och H3 i storlek.
5. Skriv brödtexten både för läsaren och för Google. Sökordet ska finnas med, men inte för ofta. Släpp loss, och skriv en text som läsaren har nytta och behållning av, så är du hemma. Få med synonymer till ditt sökord, undvik stavfel (of course!) och feta och kursivera ord med måtta.
6. Skriv länktexter som berättar var de leder. Länktexter kallas också ankartexter (se, jag fick med en synonym). Och du … länka inte samma ord till olika sidor; det kommer göra Google helt förvirrad.
Läs också: Därför är ”Läs mer” och ”Klicka här” pruttdåliga länktexter
7. Ha helt eget innehåll. Google blir koko också av duplicerat innehåll, alltså när samma text finns på flera sajter. Det är vanligt när det kommer till produkttexter från en leverantör som har skickat samma text till alla e-handlare som säljer deras produkt. Skriv om, så att din text är bara din.
8. Mät vad som funkar och justera. SEO är ett hantverk som kräver tålamod och uthållighet. “SEO är ett maratonlopp”, säger Björn Bydén, Head of SEO på Pineberry, “och Google Ads är ett 100-meterslopp.” Bekanta dig med Google Analytics, Google Search Console, Ahrefs, AccuRanker, Sistrix och Wincher för att hålla koll på hur du rankar i sökresultatet, och hitta de sökord som gör att du tjäna mer pengar.
***
I föreläsningen “SEO för writers” den 3 november 2020 får du svar på
- Vad ska jag som writer få med i mina texter för att ranka högt på Google?
- Gör jag klokt i att slåss med mina konkurrenter om samma sökord, eller hitta mina egna?
- Hur fungerar en sökmotor, och varför är det viktigt för writers att förstå?
- Vilka ordval och texter är viktiga för SEO, och vilka är det inte?
- Hur sjutton vet jag vad folk söker på när de hittar du min sajt (eller till mina konkurrenter)?
Michael Wahlgren leder föreläsningeen. Han är grundare av SEO-byrån Pineberry, och också mannen bakom Sökpodden.