Skriver du content? Undvik 3 tabbar som många företag gör
Nu ska vi snacka content, och om att skriva innehåll som folk vill läsa (eftersom det ger något viktigt).
Märkligt få företag är duktiga på att skapa eget-skrivet content. Jag ser dem göra samma misstag igen och igen.
Här är 3 sådana misstag, som du såklart gör klokt i att runda nästa gång du skriver:
För mycket “vi och våra”
Skriv om sådant som dina kunder brottas med. Det är bra mycket bättre än att basunera ut att “här är vår nya funktion i appen”. Vänd på kuttingen, och skriv sådant som din kund bryr sig om, med ett “du” (inte ni). Var gärna personliga, men aldrig självupptagna.
För mycket blaj
Kom till saken direkt. Minimera kom-igång-snacket, och far rakt på problemet eller utmaningen. Ingen kommer att läsa en textvägg. Istället kommer alla att rassla igenom din text, så gör den koncis med mellanrubriker och punktlistor.
Vill du ha ett exempel på blaj? Det kommer här (och jag har hittat, inte hittat på, det här): “Vår värld förändras och utvecklas varje dag och sekund. Det har blivit nödvändigt för dagens företag att anpassa sig för vara på toppen av en oändligt växande marknad.” Kom till saken!
För platt rubrik
Dräm till med en rubrik som gör läsaren nyfiken. Rubriken gör ensam jobbet att dra in din läsare. Fokusera på verben (få folk att göra) och varför folk bara måste läsa (berätta om värdet och nyttan). Skriv en riktig rubrik, och inte snarkiga överskrifter som “Hållbarhet vinner i längden” eller “Tekniken öppnar dörren till framtiden”.
***
Läs också
😃 Så skriver du content som folk vill läsa
🥊 5 grejer som bygger riktigt bra content
🤦♂️ Fastnat på rubriken? 10 sätt att skriva så att läsaren fastnar