Har du läst Conversational Design? Om inte:
Den här boken har länge funnits på min radar. Nu har jag satt tänderna i Conversational Design av Erika Hall på Mule Design. Här är 7 grejer som jag tar med mig:
- Gilla människor, och börja med att lyssna. “This is not optional.” ✌️
- Skriv sedan konverserande (typ som när du sms:ar).
- Drar du dig för att skriva? Du är inte ensam. Människor har skjutit på det i flera hundra tusen år (prata är det vi kan, och har gjort i alla tider).
- Hur vi pratar tar sig in i hur vi skriver; OMG finns nu i Oxford English Dictionary, och häromåret utsåg de 😂 till ”Word of the Year”.
- Maskiner är bara ”stand-in” för människor (det kallas antropomorfism), så få det att kännas som att du pratar med en människa. Och lev lite!
- Säg det som den du pratar med behöver veta (och inte mer). Säg det som är sant och relevant, och alltid med respekt för den som läser. Var en vän!
- 5 ord att undvika till varje pris:
hjälpsam, snabb, innovativ, smart och viktig
***
Läsa boken?
🙋♀️ Ja åh, jag vill också läsa boken Conversational Design
***
Om boken på andra håll
👏👏 Beant Kaur Dhillon sammanfattar boken Conversational Design
🙏🏻 A List Apart bjussar på första kapitlet ur boken Conversational Design (om sms:ande, vår muntliga historia, och om Wikipedia)
***
Populärt på Please copy me
🥊 5 grejer som bygger riktigt bra content
✔️ Så skriver du rubriker som får klick (hint: inte som Buzzfeed)
🔥 UX-writing är hett: 3 nya artiklar på svenska (inspirerade av föreläsningen)