Att skriva ett manifest – en text om att dela med sig

Copywriting för Delbar – Köpa is not the only väg

Jag kom och tänka på ett uppdrag med några år på nacken nu. Jag skrev copywriting för ett verkligt framåt startup-bolag som hette Delbar. De lanserade en tjänst där folk kunde dela med sig av sina prylar genom att låna eller hyra ut dem till sina vänner och vänners vänner. De bad mig att stå för orden.

Jag minns fortfarande huvudbudskapet som jag föreslog (och som fick dem att jubla): Köpa is not the only väg. Den bara kom, och den bara satt där den skulle. Det händer inte alla dagar, men ibland.

Samma sak var det med manifestet. Jag tänkte på någon gammal dänga från kyrkans dagar (senare googlade jag mig fram till att Ingmar Olsson är pappa till den):  🎶dela med dig, dela med dig, det är enda sättet att ha allting kvar 🎶.

Och så lät jag hjärnan gå på grönbete: gräddglass-paketet, formuleringen “bara tanken på att få dela får dig att lätta lite från marken” och den där korsstygns-tavlan i farmors kök (jag är inte alls säker på att MIN farmor hade någon sådan, men ändå).

Vill du läsa manifestet för Delbar? Det kommer här och nu:

Copywriting för Delbar – manifest om att dela med sig

DEN SOM DELAR HON HAR ALLTING KVAR

Du lägger fram paketet med gräddglass, måttar med kniven och delar det precis precis på mitten. Du får halva och din vän får lika lite.

Är det så du tänker när du tänker på att ”att dela”?
Tänk i så fall om.

Tänk om dela inte ger dig hälften. Tänk om dela ger dig allt. Tänk om dela innebär att du får extra grädde, strössel och kolasås på glassen. Tänk om dela betyder massa gräddglass till dig – och lika mycket gott till din vän.

Men alla tänker inte så. I jakten på att få allt köper vi en massa grejer. Vi köper EN MASSA GREJER. Vi köper grejer på ett ”nä-det-här-håller-inte”-aktigt sätt. Vi är inte det minsta rädda om det enda jordklot vi har. Men innerst inne vet vi med oss att köpa inte är den enda vägen.

Den bättre vägen heter Delbar – en tjänst som inte ger dig hälften, utan allt. Det du delar med dig av till andra, det får du tillbaka i enorma glass-skopor. Du förlorar ingenting, men vinner allt. Du får tillgång till grejer som dina vänner redan har (så att du slipper att alltid köpa nytt) och bara tanken på att dela får dig att lätta lite från marken. Din plånbok däremot, den förblir tung. Och plötsligt slår det dig: de måste vara sanna, de där orden, som stod broderade med korsstygn på tavlan i farmors ombonade kök: ”DEN SOM DELAR HON HAR ALLTID ALLTING KVAR.”

Copywriting för Delbar

***

Läs också

🙋‍♂️ Så intervjuar du startup-företag och entreprenörer (eller så gör åtminstone jag)

🙋‍♂️ Gör en sak i taget, i rätt ordning (som med lego – och Copyboken)

🙋‍♂️ 9 lärdomar om copywriting ur nya författarboken “Tag och skriv”