5 böcker om copywriting som alla (ambitiösa) copywriters läser
Vill du bli en duktig copywriter? Det snabbaste sättet att nå dit är att läsa böcker från de bästa inom copywriting-världen. Att kunna ta del av decennier av erfarenhet från världens skickligaste, nedpackat i ett par hundra sidor, är en genväg som är för bra för att säga nej till.
Den här texten är skriven av Robin Andersson.
Han är med i Team Please copy me. 💪
Men …
… det kan vara svårt att veta var du ska börja.
Det finns ju MASSOR av böcker om copywriting.
Gör det enklare för dig. Börja med dessa 5 böcker, som är självklara i alla ambitiösa copywriters bibliotek.
The Boron Letters – Gary Halbert
Chansen är stor att du har hört talas om legendaren Gary Halbert och hans tidlösa bok “The Boron Letters”.
Det ovanliga med den här boken är att det egentligen inte är en bok. Det är en samling av brev som Gary skrev till sin son Bond Halbert när Gary satt i fängelse.
I varje brev lär han sin son en ny läxa, ofta om copywriting, men minst lika ofta om livet, och hur du blir den bästa versionen av dig själv. Gary lär sin son, och dig, om självförtroende, träning och vikten av att jobba med något som gör dig exalterad.
Den viktigaste läxan:
Om du vill bli en framgångsrik copywriter, måste du lära dig att studera marknaden. Du kan ha den snyggaste rubriken, det bästa erbjudandet, men om du inte vet vad folk faktiskt vill köpa, kommer du inte gå långt.
Vem borde läsa “The Boron Letters”?
Alla copywriters kan lära sig mycket från den här boken. Om du föredrar att få dina copywriting-läxor mixat med tuffa livsläxor och en inblick i en av de största copy-hjärnorna någonsin, då är den här boken för dig.
Vad säger andra copywriters om boken?
I stayed up till 6 am every night going through these letters. Unbelievable beginners guide to copywriting and business. It’s super hilarious and a bit vulgar. You may wake your spouse up with laughter whilst reading.
– Neville Medhora, författare till “This Book Will Teach You to Write Better”
Copywriting Secrets – Jim Edwards
“Copywriting Secrets” är den nyaste boken i listan (2019), och det finns en fördel med det. Jim Edwards har tagit lärdom från klassiska copywriter-legender genom tiderna. Han har använt många tekniker själv för att se vad som funkar, sammanställt resultaten, och här presenterar han det som gäller i den digitala värld vi lever i nu.
Edwards skriver konkret och använder många exempel och listor för att du ska kunna använda lärdomarna direkt i dina texter.
Han går bland annat igenom:
- Varför de flesta skriver annonser i fel syfte
- Hur du får säljande kundreferenser
- Hur du skapar en persona
- Varför du måste ha en swipe file
Den viktigaste läxan:
Du måste anpassa ditt budskap utifrån din läsares köpresa. En som inte vet om att den har ett problem, behöver ett annat budskap än den som redan köpt från ditt företag.
Vem borde läsa “Copywriting Secrets”?
ALLA copywriters.
Vad säger andra om boken?
This is one of those books that will be pulled off my reference shelf every time I sit down to write sales copy when it really matters. Jim Edwards is a master!
– Felicia J. Slattery, författare till “Kill the Elevator Speech”
The Ultimate Sales Letter – Dan S. Kennedy
The Ultimate Sales Letter är en bok med mycket personlighet, där Dan S. Kennedy fyller dig med inspiration efter bara några sidor. Hans budskap är att det finns inga gränser för det liv du kan bygga, och vilka rikedomar du kan nå, om du väljer att vandra vägen som copywriter.
Som titeln antyder går Kennedy igenom de perfekta byggdelarna i ett säljbrev. Han menar att ett säljbrev, eller en landningssida, är något du sätter ihop till en enhet, snarare än att det är en kreativ skapelse.
Boken har ett par år på nacken, och ibland går han in på hur du ska utforma kuvert eller hur du ska tänka kring kostnad av att skicka ut brev, men många av de äldre läxorna går att applicera på dagens digitala värld.
Den viktigaste läxan:
Du måste ta reda på alla anledningar läsaren kan ha att INTE klicka på “köp”. När du vet det, kan du bemöta dessa invändningar i din text. När din läsare inser att du redan har tänkt på hennes invändningar, vinner du förtroende och du röjer undan anledningarna att inte köpa.
Vem borde läsa “The Ultimate Sales Letter”?
Alla copywriters som vill ha en steg-för-steg-lista på byggstenarna i längre säljtexter.
Vad säger andra copywriters om boken?
This is powerful. Especially if you write ANY kind of long copy. And yes, even though it’s about sales letters, it applies to video and audio scripts, or selling messages in any media.
– Roy Furr, copywriter på Breakthrough Marketing Secrets
How to write copy that sells – Ray Edwards
Ray Edwards har över 30 års erfarenhet som copywriter och i “How to write copy that sells” delar han med sig av de viktigaste delarna av copywriting, med fokus på att sälja.
Boken är konkret och rakt på sak, och du får lära dig om bland annat:
- Hur du säljer utan att vara “säljig”
- Hur du skriver rubriker som suger in läsaren
- Hur du skriver säljgenererande mejl
- Hur du skriver punktlistor (det är viktigare än du tror)
Ett helt kapitel är tillägnat till hans copywriting-mall som han kallar för PASTOR. Den handlar om att först prata om läsarens problem, och verkligen trycka på det, innan du presenterar din lösning. Du kan använda den på bland annat landningssidor, mejl och inlägg i sociala medier.
Den viktigaste läxan:
Det som motiverar till handling är inte alltid fördelarna. Istället är det ofta risken att gå miste om fördelarna som skapar störst köpbegär.
Vem borde läsa “How to Write Copy That Sells”?
Alla. Du kan återkomma till boken så fort du behöver ämnesrader till ett mejl, en säljande rubrik eller ett ramverk för längre texter. Allt finns lättillgängligt i list-form så du snabbt kan applicera det i dina texter.
Vad säger andra copywriters om boken?
Let’s just say this book is extremely well put together. It’s short, about 160 pages, and structured with specific action steps. I literally started taking action from this book for work, for my side projects, for emails I was writing, and opened it numerous times to reference back to sections.
– Joel Harrisson, grundare av Methodicontent
Scientific Advertising – Claude Hopkins
När Claude Hopkins år 1923 skrev “Scientific Advertising” var hans syfte att bortse från åsikter och gissningar, och förmedla faktabaserade regler utifrån resultaten från tusentals annonser.
Trots nästan 100 år på nacken, håller Hopkins tidlösa insikter kring konsumentbeteende än idag. Även fast vi konsumerar innehåll via andra medier idag, köper vi fortfarande utifrån grundreglerna du kan läsa om i boken.
Den viktigaste läxan..
Det spelar ingen roll hur smart, rolig eller kreativ din annons är. Om annonsen inte lockar till handling, och ger en hög ROI, är den misslyckad.
Vem borde läsa “Scientific Advertising”?
Om du vill nörda ner dig bland de gamla amerikanska legenderna är “Scientific Advertising” ett måste. Många av dagens råd inom copywriting har sitt ursprång från Claude Hopkins, så här kan du ta del av originalet.
Vad säger andra copywriters om boken?
Nobody, at any level, should be allowed to have anything to do with advertising until he has read this book seven times – David Ogilvy, Copywriter och författare till “Breakthrough Advertising” och allmän legend inom branschen