UX-writing – för den nya tidens copywriter

Hej då Lorem ipsum, hej UX-writer

UX-writer – allt du behöver veta om den nya rollen för copywriters

Här hittar du de bästa svaren, råden, texterna, filmerna och utbildningarna för dig som är intresserad av UX-writing i synnerhet och user experience design (UX-design) i allmänhet. Bakom den här kunskapsbanken om UX-writing står Mattias Åkerberg, frilanscopywriter och UX-writer i Göteborg.

🚀 Uppdatering:
UX-writing är verkligen i ropet (kul!). Några exempel från den senaste tiden:

– I UX writing: A lesson in letting words go förklarar Becky Hirsch, UX-writer på BlaBlaCar, den roliga utmaningen i att välja precisa, koncisa ord som ger översättare kreativ frihet och riktning för att hitta de ord som passar bäst på 15 andra språk.

– På Pagely skapar Jenni McKinnon, digital copywriter och WordPress-proffs, en UX Writing Crash Course & Checklist, där hon berättar vad, varför och hur UX-writing kan göra avgörande skillnad för användarupplevelsen.

– I Why we need writers: Better products, services, and companies levererar Jess Thoms ett brandtal om varför digitala företag och byråer borde anställa/anlita fler ”writers” – och ge dem ännu större ansvar och förtroende. Hennes uppmaning till UX-writers (här sammanfattad) är uppfriskande:

Make your words count. Embrace design. Be glue. Champion your industry. Be obsessed.

Bonus: Jag fann den här texten – Words Shape Design – (från 2015) där designteamet på Airbnb proklamerar vikten av ord och innehåll i digital design (den uppmanar också writers att ”be able to convey ideas visually”). Författaren Joscelin Cooper är numera senior UX writer och content Strategist på Google. Ett av många kloka citat ur texten:

Getting a writer involved at the beginning means you’ll start design explorations with a more informed perspective of the messages you’re working to convey.

Vad är user experience (UX?

UX är en förkortning av User Experience. UX Design täcker in den analytiska och kreativa processen att skapa digitala produkter (ofta en webbplats eller en app) som möter användarens behov, är lätta att förstå och genomtrevliga att använda.

User Experience Design har länge varit just en fråga om design, om visuella uttryck. Tills nu.

Vad är UX-writing?

Allt fler – dock ännu ytterst få – digitala företag och byråer börjar inse kraften i att involvera en copywriter i UX-processen. En ny yrkesroll är född: säg hej till UX-writer. Det är dags för ytterligare en kompetens i det moderna UX-teamet (tillsammans med researchers, användarbarhetsexperter, designers, strateger och utvecklare). Tillsammans kan de skapa ett vinnande team.

UX-writing är ett uppdrag för ux-writers: att formulera koncisa ord och texter som bidrar till digitala användarupplevelser som håller ihop, leder besökaren rätt och är en fröjd att ta del av. Google formulerar till exempel yrkesrollen så här:

”UX Writers advocate for Google design and help shape product experiences by crafting copy that helps users complete the task at hand.”

Kärt barn har många namn. En UX-writer kan – med samma eller liknande arbetsuppgifter – också kallas för: UX-copywriter/UX-copy, digital copywriter, digital writer, content writer, content strategist (dock en bredare, mer strategisk roll) och SEO writer. Vet du fler (nästan) synonyma titlar? Mejla mattias@pleasecopyme.se

Vad gör en UX-writer?

Uppdraget som ux-writer innefattar bland mycket annat:

  • Tone and voice – att formulera rätt tonalitet
  • Innehållsstruktur och innehållshierarki (sitemaps)
  • Innehållsstrategi och förståelse av content-typer
  • Call-to-action-knappar (så kallade CTA buttons)
  • Rubriker och sidtitlar (H1, H2, H3)
  • Sökordsoptimerade texter med önskvärda nyckelord
  • Formulär med hjälpsamhet och rätt tonalitet
  • Statusmeddelanden och felmeddelanden

Vad bör en UX-writer ha koll på?

För att spela en avgörande roll i ux-teamet behöver en ux-writer komplettera sina kunskaper och kompetenser, bland annat genom att till exempel förstå:

  • Förstudie (user research, målgrupper/personas, krav och behov)
  • Designprocessen (wireframes, mockups och prototyper)
  • Sökordsoptimering (SEO)
  • Konvertering
  • Mätning och analys (AB-test och Google Analytics, till exempel)
  • Digital försäljning (kundresor och marketing automation)

Vilka tjänster/verktyg använder UX-teamet?

Det finns en rad programvaror och tjänster att bekanta sig med för en ux-writer. Här är ett urval:

Vad krävs av en UX-writer?

Inom ramen för ux-processen är research, skrivande och samarbete hörnstenarna för en ux-writer. Ett nyckelord som ofta återkommer är empati – förmågan att förstå besökarna och användarnas behov, deras drivkrafter och deras känslor för att skapa den bästa tänkbara digitala upplevelsen.

Var jobbar en UX-writer?

Få digitala byråer och företag har en anställd UX-writer (april 2018). Men det finns undantag. UX-writers finns bland annat på dessa företag: Google, Mailchimp, Netflix, YouTube, Evernote, Apple, HBO, Samsung, Spotify, Amazon och PayPal.


De söker UX-writer (platsannonser)

Här hittar du de företag och digitala byråer som just nu söker efter en UX-writer.

MSAB söker UX-writer

Designgruppen / MSAB (Stockholm) söker UX-writer

> Visa mig annonsen

Är du fascinerad av Bron och hur kriminalteknikerna hittar bevis som gör det möjligt att gripa den skyldige? Vill du också vara med och lösa mord med ord? Sök då jobbet som UX-writer på MSAB i Stockholm.

Google (New York) söker UX-writer

> Visa mig annonsen

As a User Experience writer, you are an advocate for Google design, working to shape product experiences by creating useful, meaningful text that helps users complete the task at hand. 

IBM (New York) söker UX-writer

> Visa mig annonsen

IBM is looking for an experienced UX Designer that has a strong background in content creation . This person will be writing and designing communications that are sent internally within the CIO organization. Working alongside other communication writers, UX, and visual designers to create easy to read and attractive communication pieces.

Apple (Santa Clara Valley) söker senior UX-writer

> Visa mig annonsen

We’re looking for an experienced UX writer who is passionate about user experience design and wants to help shape the development of AppleTV. You’ll be writing for new consumer-facing features, as well as maintaining existing user interface copy.

Nordstrom (Seattle) söker senior UX-writer

> Visa mig annonsen

As a Senior UX Writer at Nordstrom, you create UX content that guides, informs and delights. You write concise, well-crafted messaging that supports and helps define large-scale content strategy.

 


De fem bästa texterna om UX-writing

Rise of the UX writer / Ben Moran / 23 mars 2017

Right now is a very interesting time to be a copywriter in the UK. As an industry, copywriting seems to be going through something of an identity crisis …

Why your design team should hire a writer / John Saito / 16 maj 2017

Lately, there’s been a lot of buzz about writing in design. Whether you call it UX writing, product writing, or content design, it’s clear that the words in your design matter …

UX Writing: How to do it like Google with this powerful checklist / Guy Ligertwood / 5 juni 2017

These are my notes from a Google I/O 2017 talk by three UX Writers. It’s a great resource to start creating a UX Writing process within your organisation. Useful for anyone involved in putting words on interfaces …

What is UX Writing? / Kristina Bjoran / 24 januari 2017

There’s a new job in town. Well, maybe not “new,” but certainly popping up with increasing frequency. Google’s looking. Amazon’s looking. Dropbox, Paypal…many of the big players in tech are now looking for User Experience Writers …

8 lessons in UX writing / Anjana Menon / 7 mars 2017

For a lot of people, being a UX writer sounds super easy. I thought it too, when I first started out. After all, how hard could it possibly be to string together words for an app or a website? …


Föreläsningar om UX-writing

Här är en sammanfattning av föreläsningen:

Maggie Stanphill

– Maggie Stanphill definierar UX-writing som ”a speciality within this discipline (content strategy) that focuses on helping users achieve their goals with language”.
– Hon menar vidare att ”content strategy builds loyalty and trust”.
– Maggie beskriver UX-tänket på Google i tre delar: Research, Design och Content Strategy …

Jag vill läsa hela sammanfattningen av presentationen på Google I/O 2017

Podcasts om UX-writing

Här hör du John Saito, UX-writer på Dropbox, i ett mycket intressant snack med Adam Risman på Intercom, om UX-writing, språkliga riktlinjer – och varför ”short always beats good” (det var Sue Factor, den första UX/UI-writer som arbetat på Google, som sa det).

”Writing, and UX writing in particular, is 90% ideas and only 10% words. The only way to be powerful as a writer is by having powerful ideas.”
Becky Hirsch, UX-writer på BlaBlaCar
”UX Writing is a lot like the body’s central nervous system: when it’s doing its job well, everything else runs smoothly, everything feels right, and everyone looks good.”
Samantha Bilodeau, UX-writer, Flip Script Media (Quebec)
”UX writing should meld with your product, and go unnoticed.”
Ben Barone-Nugent, Facebook