Därför lyfter inte dina texter på webben – 3 grejer som du måste “få till”
Inte alla kan skriva så att folk vill läsa, vill köpa eller gör rätt direkt. Det är förödande, eftersom texterna och orden från ditt företag blir ett slöseri med pengar, tid och kraft (till ingen nytta).
Rent krasst finns det bara två vägar ut:
1. Anlita en duktig copywriter/content writer/UX-writer som har kunskapen och kärleken att lyfta företagets texter till oanade höjder.
2. Lägg själv manken till, och bli bra mycket duktigare på att skriva copywriting, content och UX-texter. Hint: det finns en heldagsutbildning för det nu, hos Sveriges Kommunikatörer. Den heter “Skriv bättre copy och content”.
Om du lutar åt alternativ 2: läs vidare.
***
Det finns 3 grejer som du behöver “få till” för att lyckas med dina texter på webben.
Håller du med? De är … att skriva …
Copywriting som får folk att vilja köpa
När du skriver copywriting skriver du för att fånga läsarens intresse, tala till hennes känslor, påverka henne i en särskild riktning och få henne att vilja göra något. Copywriting är “salesmanship in print”; det ska leda till – eller åtminstone bana vägen – till någon form av handling. Copywriting är det enda skrivandet som har ett kommersiellt mål; du ska förmå att göra din läsare till köpare, eller åtminstone ta läsaren närmare ett köp.
Vill du skriva copywriting som får folk att vilja köpa? Läs dessa inlägg:
✌️ 5 måste-läsa-råd för att bli en bättre copywriter
✌️ Vad sjutton är copywriting?
✌️ 7 råd för att skriva bättre texter för webben
Content som engagerar (och hamnar högt på Google)
Content marketing är att tänka ut, producera, sprida och mäta värdefullt och relevant innehåll på egna plattformar. Det är en strategisk metod för att bygga (= attrahera OCH behålla) en publik. På sikt ska metoden leda till att publiken blir kunder (eller köper mer); först då leder innehållet till att skapa lönsam affärsnytta. För att bli hittade behöver du jobba med SEO (search engine optimization, alltså sökmotoroptimering). För att lyckas med SEO behöver du 1) ta reda på vad folk söker på, 2) skapa innehåll på din sajt som matchar deras sökningar, 3) få folk att länka till ditt braiga innehåll, och sedan 3) följa upp vad som funkar, så att du 5) kan göra mer av det.
Vill du skriva content som engagerar och hamnar högt på Google? Läs dessa inlägg:
😃 5 grejer som bygger riktigt bra content
😃 Så skriver du content som folk vill läsa
😃 SEO för copywriters – 8 saker du behöver göra rätt
UX-texter som hjälper och minskar frustrationen
Om copywriting är att sälja med ord, är UX-writing att guida och hjälpa med ord. UX-writing är orden och texterna som får dig att vilja, kunna och förstå hur du använder en app, webb, röstassistent, chatbot eller digital skärm. Men att göra något digitalt – som att betala sina räkningar, logga in på Mina sidor, eller få skickat in den där viktiga ansökan – är ofta frustrerande krångligt. Och tittar vi på den globala e-handeln ser vi att över 75 procent globalt ställer sin kundkorg (det kostar handlarna mellan 2 och 4 miljarder dollar varje år).
Vill du skriva UX-texter som hjälper och minskar frustrationen? Läs dessa inlägg:
👉🏼 UX-writing och copywriting – vad är skillnaden?
👉🏼 3 saker som min son lärt mig om UX-writing
👉🏼 Mikrocopy – vad det är, och hur jättelänge det har intresserat mig [UX-writing]
***
Känner du till “success gaps”?
Utan att nämna det, förrän nu, handlar det här inlägget om success gaps.
Success gaps är vad du har/kan/erbjuda som dina kunder behöver för att lyckas.Tricket är att bjuda på kunskaperna för att de ska lyckas överbrygga detta glapp, och … lyckas.
Och det är precis vad jag gör nu.
För alla kan skriva, men inte alla KAN skriva (och vet inte hur de ska bära sig åt).
***
Gör som jag: lär dig om marknadsföring med den här podden
Jag lär mig om success gaps, under den här morgonen faktiskt, när jag lyssnar på utmärkta podden Marketing School med Neil Patel & Eric Siu. Varje dag (ja, varje) släpper de ett nytt avsnitt, typ 5 minuter kort, som handlar om hur du lyckas bättre med digital marknadsföring. Hör och lär! Det finns över 1 200 avsnitt att lyssna ikapp.
***
Premiär! Knip en plats på heldagskursen “Skriv bättre copy och content” (5 maj, 2 juni och 11 juni 2020) – 100 procent digitalt och online
Läsaren har rätt; rätt att inte läsa. Det är uppförsbacken för alla oss som skriver. Så hur skriver man för att bli läst och få folk att agera? Under en heldag kommer Mattias Åkerberg på Please copy me ( 🙋♂️) att lära och coacha dig i att skriva säljande och hjälpande texter som får läsaren att köpa och göra alldeles rätt. Du slipar dina kunskaper inom UX-writing, copywriting och content writing, och får kloka råd från Mattias längs vägen.